Färg på bandage.

Igår ganska sent på kvällen satte jag igång ännu en övning. Den här övningen gick ut på att sminka bandage och hur latex och bandage reagerar mot mina smink produkter. I Mitt projekt har jag valt en karaktär som heter Teiresias, han är en gammal blind man på 82 år som går runt och rabblar läskiga profetior och skapar en allmänt kuslig stämmning. Det är till honom detta kommer användas.
 
Jag tänkt uttrycka Teiresias blindhet genom att binda för hans ena öga med bandage och sätta en grå grummlig zombielins på det andra. Linsen kommer lägga sig som en grå hinna över ögat och få det att se blint ut.
 
 I helhet tyckte jag att övningen gick bra. Jag följde en del tips och tricks som jag hittat på Youtube. Framförallt en tutorial av användaren Pinkstylist där han gör en version sjuksköterskorna från Silent Hill. Länk till videon hittar ni här: https://www.youtube.com/watch?v=zpNrC4ke4kE
Kolla även in hans andra videor, helt fantastiska!
 
 
Jag välde att göra sminkningen runt halsen och inte i ansiktet eftersom det var sent på kvällen och jag snart skulle sova. Dessutom hade jag aldrig använt mina fetsminksprodukter i ansiktet innan och var inte helt säker på hur jag skulle få bort dem och eftersom jag inte ville se ut som en gris i ansiktet dagen efter så valde jag halsen.
Min Metod:
  • Rengör området och se till så att inget hår är i närheten av området. Det kommer göra ont när det blir dags att ta bort latexet.
  • Jag la ett lager latex över området som bandaget skulle täcka med hjälp av en svamp och satte på bandaget. Jag baddade bandaget med latex för att det skulle fästa bättre och gick även neråt en bit på halsen där resten utav såret skulle breda ut sig. Jag använde en vanlig självfästande gasbinda från apoteket. Inte helt optimalt eftersom den består mest av plast och vissa produkter fäster eller torkar dåligt på ytan.
  • Nästa steg var att stryka på snabbkaffe utblandat med vatten. Detta fick bandaget att se gammalt och slitet ut. Olika mängd av kaffe gjorde bandaget mörkare eller ljusare. 
  • Jag drog på ganska kraftigt med svart ögonskugga för att öka efekten av att bandaget var smutsigt.
  • Jag började applicera fetsmink. Jag använder mig av Kryolans "Bruise Wheel" och jag älskar den. Jag började använda den grön, grå,gula nyansen och gick sedan vidare med mörkröd och sist blå.
  • Kanta bandagets kanter så att dess konturer syns bättre. Annars ser det ut som om du har ett tajt halsband på dig. Det gjorde det i och för sig ändå i mitt fall.
  • Nu kommer min favorit del. Kryolan "Dried blood". ÄLSKAR den här produkten. Jag kletade på och det var jättekul.
  • Jag använde en pinsett och drog upp små revor i latexet.
  • Jag fyllde i revorna med ganska utspädd klarröd vatten färg. Även denna från Kryolan. Detta fick det att se lite brännskadad ut. Ruskigt. 
DONE
 
 
Vad lärde jag mig?
  • Jag skall som vanligt vara försiktig med mängden färg jag använder. Det blir ofta för mycket och ser bara överdrivet och orealistiskt ut.
  • Jag kan tydligen späda ut Kryolans "Dried blood" Något som fick mig att älska produkten ännu mer!
  • Jag skall fästa bandage ändan bättre med latex. Denna gången gick bandaget upp och det var irriterande när jag sminkade att hela tiden se till att det inte revs upp mer.
  • Snabbkaffe-mixen funkade inte bra på latex. Det fäste helt enkelt inte.
  • Jag är inte säker på att kaffet torkar in i bandaget. Det var för sent på kvällen för att jag skulle prova så bandaget var blött när jag applicerade färgerna cilket hade sin inverkan på tex. ögonskuggan.Det blev helt enkelt linjer istället för skugga.
  • Jag skulle spridit ut färgen längs bandaget mer. Det ser lite knäppt ut när skadan är så fokuserad till ett ställe.
  • Ett sånt här sår kräver att resten av kroppen hänger med i sminkningen. Det ser skumt ut när halsen är blodig, smutsig och söndertrasad när ansiktet är helt rent. Bara skumt. Men just då ville jag inte ha smink i ansiktet.
  • Jag skulle börjat med att lägga ett lager färg under bandaget. Nu vred jag på halsen och det blev bleka hudfärgade sträck som pajade effekten.
  • Ha en snyggare frisyr när du sedan skall lägga ut bilderna. Gud så fult.
Til Next Time Me Darlings! <3
 
Produkter Använda: Kryolan "Bruise wheel", "Dried Blood", Röd Aquacolour, Latex. Manly's ögonskuggspalette.
 

Kommentera här: